دست‌نوشتگي

Friday, June 15, 2007

Tragedy



فاجعه‌ای با نام سنگسار

وقتی‌كه خبری را شنیده‌ای و در گشت‌وگذارهای اینترنتی در می‌یابی كه خبر درست است و می‌نشینی پشت صفحة مانیتور كامپیوترت و تصویری را می‌بینی كه عده‌ای آدم مشتاقانه یك‌دیگر را به كناری می‌رانند و با لگد، سبعیت و خشم گویی به خصم تاریخی خود اهانت می‌كنند...؛ برای خودت به اندیشه فرو می‌روی و پس از دقایقی، ذهنت،‌ اصولت، شخصیتت و تمام داشته و نداشته‌هایت برای توجیه آن‌چه كه اتفاق افتاده پاسخی نمی‌گیرد؛ در حیرت می‌مانی و بغضی گلویت را می‌فشارد... و به ناگاه یاد جملة مسیح می‌اُفتی كه می‌گفت: «كسی كه تا به حال گناهی نكرده است، اولین سنگ را پرتاب كند» و تمام سنگ‌ها از دست كسانی كه می‌خواستند فاحشه‌ای را سنگسار كنند،‌ می‌افتد.

دنیا را تلخ‌تر می‌بینی و تنگ‌تر... و می‌بینی عده‌ای از تكنولوژی موبايل استفاده می‌كنند و تمامی انسانیت (آن‌لحظه موجود) را ثبت می‌كنند و هیچ كاری نمی‌كنند و ... پاسخی باز نمی‌یابی و در می‌مانی و با اندوه چنین جنایتی را می‌بینی.

به حقوق بشر فكر می‌كنی و معنی این‌كه انسان آزاد آفریده شده و حق حیات دارد و انتخاب... و می‌مانی چرا عده‌ای این حق را ارج نمی‌نهند و باز هم در نمی‌یابی... چیزی ندارم بگویم.

این صحنه را چند بار می‌توان دید تا برایت عادی شود. این صحنه را نمی‌توان حتی یك‌بار دید. نمی‌دانم چه بگویم.

در این‌جا مراجعی كه سنگسار را توجیه كرده‌اند، قرار دارد. در ضمن فهرستی از مذاهب دنیا در این‌جا موجود است.


No comments: